PROGRAM GITI SHIELD+
Apakah itu PROGRAM GITI SHIELD+
Program Giti Shield+ ialah pakej komprehensif semua jaminan yang ada. Tayar yang layak dilindungi oleh Waranti Bahaya Jalan dalam tempoh 6 bulan dari tarikh pembelian atau baki kedalaman bunga ≧5mm, yang mana dahulu.
TERMA & SYARAT
(PROGRAM GITI SHIELD+ IALAH PAKEJ KOMPREHENSIF JAMINAN DAN PERKHIDMATAN TERHAD YANG DITAWARKAN KEPADA GITI* END CONSUMER** “YOU/YOUR”). SILA BACA KESELURUHAN TERMA DAN SYARAT DENGAN TELITI. GITI TYRE BOLEH MENYEMAK TERMA DAN SYARAT DARI SEMASA KE SEMASA.
1. PROGRAM GITI SHIELD+
Program Giti Shield+ meliputi penumpang jenama Giti, SUV dan tayar 4x4 iaitu: - (a) tayar Giti yang baru dibeli; (b) dikendalikan dalam perkhidmatan biasa (iaitu, untuk tujuan pembuatannya); (c) dibeli daripada bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian; (d) Tayar jenama Giti 14’’ dan ke atas.
Waranti Bahaya Jalan Raya: Waranti terhadap kerosakan bahaya jalan raya yang tidak boleh diperbaiki seperti hentaman dan/atau kerosakan potong (tapak, bahu dan/atau dinding sisi), dan/atau penembusan oleh objek nipis tajam, dan/atau kerosakan melalui luka dalam (pengoksidaan kelembapan).
2. KELAYAKAN
Program Giti Shield+ ini terpakai kepada mana-mana tayar jenama Giti baharu yang dikeluarkan oleh pengilang yang mengandungi Nombor Pengenalan Tayar yang sepadan dan dijual oleh bengkel SpeedBiz yang dibenarkan.
Sekurang-kurangnya dua (2) tayar mesti dibeli dalam satu resit untuk layak menyertai Program Giti Shield+.
Mana-mana tayar yang dilaraskan di bawah Program Giti Shield+ ini, akan diganti tanpa caj dalam tempoh 6 bulan di bawah Waranti Bahaya Jalan Raya. Selepas 6 bulan, penukaran tayar percuma hanya layak mendapat waranti pengeluar yang: jika tayar dilaporkan semasa 1.6 mm pertama kedalaman bunga asal disebabkan oleh kecacatan yang ketara pada bahan dan/atau mutu kerja.
Selepas 1.6 mm pertama bunga yang boleh digunakan asal dan untuk baki Tempoh jaminan, sebarang tuntutan waranti yang diproses disebabkan oleh kecacatan yang nyata pada bahan dan/atau mutu kerja akan dilaraskan secara prorata sehingga bunga itu haus sehingga 1.6 mm baki kedalaman bunga.
Tayar yang layak hendaklah dikendalikan di bawah perkhidmatan biasa dan digunakan pada kenderaan yang sama yang dipasang pada asalnya mengikut cadangan pengeluar kenderaan. Tempoh jaminan untuk tiub dan flap adalah 2 (dua) tahun dikira dari tarikh pembuatan.
3. PENDAFTARAN
Setiap tayar mesti didaftarkan untuk Program Giti Shield+ dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh pembelian. Pendaftaran selepas tempoh 7 hari tidak akan diterima***.
Pendaftaran hendaklah dilengkapkan sama ada oleh bengkel yang mengambil bahagian atau anda dan hendaklah memasukkan semua maklumat wajib. Keperluan mandatori termasuk: maklumat yang dibeli, invois, maklumat hubungan pelanggan, maklumat kenderaan, nombor D.O.T dan kod bar. Pendaftaran tayar pada masa ini hanya tersedia pada aplikasi SpeedBiz.
Penting: Semua bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian adalah kontraktor bebas dan bukan ejen/ pekerja Giti. Giti tidak bertanggungjawab untuk sebarang kerosakan pada kenderaan anda akibat daripada servis atau barang peribadi yang ditinggalkan di dalam kenderaan. Sebarang tuntutan untuk kecederaan peribadi atau kerosakan harta benda hendaklah dikemukakan terus kepada bengkel.
Dengan memberikan data peribadi anda dan menyerahkan perkara yang sama, anda akan dianggap memberi kebenaran kepada pengumpulan, penyimpanan dan/atau pemprosesan data peribadi anda menurut Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 dan mana-mana peraturan/perundangan perlindungan data lain.
4. LIPUTAN
Selain daripada syarat yang dikecualikan yang disenaraikan dalam Bahagian 5, Program Giti Shield+ melindungi kerosakan tayar yang tidak boleh dibaiki dalam tempoh enam (6) bulan dari tarikh pembelian atau baki bunga minimum 5mm (mana-mana dahulu) - anda boleh menukar tayar yang terjejas dengan tayar jenama Giti baharu dengan dimensi dan corak yang sama, dari bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian. Walau bagaimanapun, jika tiada stok tersedia, anda mungkin ditawarkan setanding**** tayar jenama Giti baharu.
Perlindungan Program Giti Shield+ hanya terhad kepada set pertama tayar yang baru dibeli dan BUKAN pada tayar yang diganti.
Cukai yang dikenakan, kos pemasangan, pengimbangan dan caj perkhidmatan lain akan ditanggung oleh anda.
Anda dikehendaki membayar untuk sebarang/semua perbezaan harga jika tayar gantian adalah peningkatan kepada tayar yang dipasang pada asalnya.
Anda mesti mengemukakan tayar tuntutan kepada bengkel SpeedBiz yang dibenarkan;
TIADA had perbatuan dalam waranti ini.
Bukti tayar:
Giti memerlukan bengkel untuk menyediakan atau memuat naik bukti bahawa tayar telah dikeluarkan dari perkhidmatan sebaik sahaja ia dikeluarkan dari kenderaan. Bukti ini termasuk: (a) tayar keseluruhan; (b) D.O.T. nombor siri; (c) baki kedalaman bunga; (d) kawasan tayar yang rosak
5. APA YANG TIDAK DILINDUNGI OLEH PROGRAM GITI SHIELD+
Kerosakan yang disebabkan oleh semua jenis bahaya jalan lelasan yang tidak menyebabkan kerosakan struktur yang tidak boleh diperbaiki.
Sebarang haus yang disebabkan oleh penggunaan yang tidak betul dan pengimbangan dan penjajaran yang tidak disyorkan.
Semua jenis kerosakan yang boleh dibaiki (kerosakan penembusan - Tayar dianggap tidak boleh dibaiki jika saiz diameter tusukan adalah lebih daripada atau sama dengan 6 mm, atau kawasan tusukan berada di dinding sisi dan/atau bahu tayar. Pembaikan tusukan terhad kepada bahagian tengah kawasan bunga.
Inflasi tayar yang tidak betul dan/atau amalan muatan/kelajuan yang tidak betul.
Pemasangan dan penurunan pangkat yang tidak betul
Penyelenggaraan tayar yang tidak betul seperti pengimbangan, putaran dan inflasi
Nombor siri tayar digilap atau dipotong; rosak melalui penggunaan mana-mana tiub atau kepak
Pengubahan (seperti tetapi tidak terhad kepada):
- Alur benang
- Meniup atau menghirup tayar
- Menambah pengedap selain daripada pengedap asal yang dibekalkan oleh pengeluar tayar pada tayar.
- Tayar telah dibaiki atau ditapis semula
Penggantian aksesori dan item pelarasan.
Kecacatan atau kerosakan yang wujud sebelum permulaan polisi
Sebarang kerosakan sampingan dan berbangkit seperti panggilan telefon, tunda, caj sewa kereta, caj hotel, kehilangan masa, kerugian komersial.
Tayar ganti
Saiz stud dan/atau pemasangan yang tidak betul.
Pengecualian atau Kerosakan Lain disebabkan oleh:
- Ketakteraturan rim dan kerosakan rim
- Kegagalan mekanikal kenderaan termasuk masalah brek, dsb
- Pemanduan cuai dan kesat seperti tayar berputar
- Penyimpanan tayar yang tidak betul.
- Kemalangan perlanggaran kenderaan, banjir, kebakaran, kakisan kimia, pengubahan tayar atau vandalisme
- Penambahan bahan cecair, pepejal atau gas selain udara, nitrogen atau karbon dioksida (contohnya, pengedap berasaskan air atau bahan pengimbang)
- Lebih muatan, perlumbaan, persaingan, apa-apa jenis pengubahsuaian
- Sebarang kerosakan lain disebabkan oleh sebarang ketidakpatuhan dengan spesifikasi atau arahan pengilang
Perkhidmatan komersial*****
Tayar Peralatan Asal (OE).
Tayar habis waranti.
Mana-mana kenderaan yang didaftarkan dan/atau dikendalikan di luar Malaysia.
6. KEWAJIPAN GITI
Giti akan memenuhi tuntutan waranti yang memenuhi garis panduan yang digariskan dalam Terma dan Syarat ini. Semua tuntutan waranti akan dinilai oleh pasukan Jaminan Kualiti Teknikal Giti, dan keputusan muktamad akan dibuat oleh pasukan ini. Penggantian tayar akan dibuat dengan menyertai bengkel SpeedBiz.
7. TUNTUTAN WARANTI
Untuk membuat tuntutan yang layak di bawah Program Giti Shield+, anda mesti mengemukakan tuntutan bersama kad waranti dan tayar kepada bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian.
Sebarang kes yang difailkan oleh anda atau bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian, dianggap lengkap hanya selepas bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian mendiagnosis tayar terjejas fizikal dan menyerahkan semua bukti tayar sokongan (rujuk bahagian 4).
8. UMUM
Waranti ini hanya terpakai di Malaysia, tertakluk kepada undang-undang Malaysia dan bidang kuasa Mahkamah Malaysia.
Giti berhak untuk membuat keputusan pemeriksaan akhir mengenai syarat untuk semua tayar yang dikembalikan dalam program jaminan. Program Giti Shield+ bukanlah jaminan bahawa kegagalan tayar tidak akan berlaku atau ia tidak akan menjadi tidak boleh diservis jika diabaikan atau dianiaya.
* Pengguna akhir bermaksud pembeli tayar jenama Giti dari bengkel SpeedBiz yang mengambil bahagian.
**Giti merujuk kepada GITI TYRE (MALAYSIA) SDN. BHD. (1149901K).
***Kod bar manik tayar akan dilindungi oleh rim sebaik sahaja dipasang. Oleh itu, adalah amat digalakkan anda mendaftarkan tayar di lokasi bengkel itu sendiri sebelum tayar dipasang atau secara alternatif mengambil gambar kod bar manik tayar sekiranya anda berhasrat untuk mendaftar kemudian (tetapi tertakluk kepada tempoh 7 hari di bawah seksyen 3 di atas).
****Tayar berjenama Giti baharu yang setanding mungkin sama ada daripada garisan tayar yang sama atau pembinaan asas yang sama tetapi dengan konfigurasi dinding sisi atau bunga yang berbeza. Program Giti Shield+ meliputi tayar dengan nilai yang sama atau lebih rendah. Jika pengguna akhir menerima tayar dengan harga yang lebih tinggi, pengguna akhir bertanggungjawab untuk menampung sebarang perbezaan harga.
***** Perkhidmatan komersial merujuk, tetapi tidak terhad kepada, kenderaan berdaftar syarikat, perkhidmatan e-hailing, teksi, kereta polis, kenderaan kecemasan, kenderaan perkhidmatan bukan penumpang. Kenderaan ini tidak layak untuk Program Giti Shield+.